INEOS Grenadier

De INEOS Grenadier zet na 70 jaar het iconische Defender ontwerp voort

Veel Defender-liefhebbers lieten een traantje toen Land Rover in 2016 aangaf dat de laatste Defender van de productielijn was gerold. Ruim zeventig jaar bleef de Defender trouw aan zijn herkenbare vormen. Dit zet de robuuste terreinwagen naar onze mening in het rijtje met iconische modellen als de 911 en de G-klasse. Waar veel liefhebbers het nieuwe model met open armen ontvingen, waren er ook velen die er toch iets minder blij van werden. Sir Jim Catcliffe, het hoofd van chemieconcern INEOS was er hier een van. Een aantal jaar later zagen we de Grenadier voor het eerst.

INEOS Grenadier en zijn totstandkoming

Chemieconcern INEOS heeft een interessante geschiedenis. Het bedrijf nam wat jaren terug de wielrenploeg, die voorheen onder de naam SKY ging, over en boekte regelmatig succes binnen die wereld. Maar wielrennen was niet het enige waar het bedrijf interesse in had. Toen in 2016 de laatste Defender uit de oude era van de productielijn afrolde was Sir Jim Catcliffe hier alles behalve tevreden over. De Brit zat met wat vrienden in de ‘Grenadier’-pub in London waar het idee op tafel kwam om onder INEOS de oude Defender door te zetten. Zo gezegd, zo gedaan, Catcliffe benaderde Land Rover, maar ze waren allerminst enthousiast. Een afwijzing volgde, waarna Catcliffe besloot een eigen model te produceren. En waar kan je dat model nou beter naar vernoemen dan de pub waar het idee na een paar borrels tot stand kwam.

INEOS Grenadier

Van concept tot productie

Het heeft INEOS wat jaren development gekost, maar in September 2021 gaven ze dan eindelijk aan dat de eerste 15.000 orders werden aangenomen en een maand later namen ze iedere order aan. Volgende maand verschijnen de eerste modellen dan ook op de weg en wij zijn enorm benieuwd of we de Grenadier regelmatig op de Nederlandse wegen zullen spotten.

Verkrijgbaarheid van de INEOS Grenadier

De Grenadier komt in twee modellen. De station wagon en de utility wagon. Want de reguliere Grenadier is vast niet ‘utility’ genoeg. Het verschil tussen de modellen zit hem vooral in de achterbank. De utility-lijn heeft deze namelijk niet omdat deze echt voor werkzaamheden gemaakt is. Er zijn twee motoren beschikbaar binnen het model. Een 3.0-liter zescilinder met 286pk en 450 Nm en een 3.0-liter zescilinder turbodiesel met 249pk en 550 Nm, beide geproduceerd door BMW.

INEOS Grenadier interior

Mocht je interesse hebben in een van de twee brute Grenadier modellen van INEOS, dan kan je voor 2.500,- euro een reservering plaatsen bij het bedrijf. Een grenadier kost in de UK omgerekend zo’n 55.600 pond. Je mag hier overigens wel van een hogere prijs dan deze uitgaan als je de Grenadier op de Nederlandse wegen wil rijden.

Wij zijn enthousiast! Wat vinden jullie van de Grenadier? Laat het ons weten in de reacties.

INEOS Grenadier

0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x