Wanneer dien je BPM te betalen en wat is het?

BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen. Wanneer je in Nederland een personenauto, motor of bestelauto koopt dien je deze belasting te betalen. Dit geldt tevens voor auto’s die vanuit het buitenland naar Nederland worden geïmporteerd. Hoe groener de auto, des te minder belasting er betaalt dient te worden. Hier lees je alles wat je moet weten omtrent de BPM.

Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen

BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) is een indirecte belasting die eenmalig betaald moet worden. Koop of importeer je zelf een motor, personen- of bestelauto dan dien je BPM te betalen. Sinds 2013 wordt deze belasting voor auto’s berekend op basis van de CO2-uitstoot in gram per kilometer. Voor motoren, bestelauto’s en kampeerauto’s wordt het tarief berekend op basis van de catalogusprijs omdat er van deze voertuigen geen goede CO2-gegevens zijn. Deze berekening gold tot 2013 ook voor auto’s. Tot op heden hoeft er over de auto’s die geen CO2 uitstoten, volledige elektrische auto’s bijvoorbeeld, ook geen BPM betaald te worden.

Hoe wordt de BPM van personenauto’s berekend?

De hoogte van het te betalen BPM-bedrag is voor personenauto’s afhankelijk van de CO2 uitstoot in gram/km. De RDW bepaalt de CO2-uitstoot en vermeldt deze bij de keuringsgegevens. Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen personen auto’s op benzine, diesel en PHEV’s (plug-in hybride electric vehicles). Met behulp van specifieke tabellen en een rekensom wordt vervolgens de BPM berekend. Zo betaal je voor een personenauto op benzine met een CO2-uitstoot van 145 gram/km bijvoorbeeld €9.821 en voor een dieselmotor met een CO2-uitstoot boven de 59 gram/km dien je nog een dieseltoeslag van €89,85 bovenop het BMP-bedrag te betalen.

BPM op brandstofsoort en catalogus prijs

Bij motoren, bestelauto’s en kampeerauto’s wordt de BPM berekend op basis van de netto catalogusprijs. Dit is de catalogusprijs min de omzetbelasting. Daarnaast dient er ook BPM te worden betaald over een aantal extra’s die onderdeel zijn van de netto catalogusprijs. Hiertoe behoren accessoires, meerkosten voor bijzondere uitvoeringen en extra opties. Er zijn ook een aantal regels met betrekking tot het niet hoeven betalen van BPM. Wanneer een motorrijtuig 25 jaar of ouder is of een CO2-uitstoot heeft van 0 gram/km betaal je geen BPM. Tot slot zijn er een aantal situaties waarbij vrijstelling voor BPM kan worden aangevraagd.

 

0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x