Lightyear zero

De Lightyear Zero: De Nederlandse revolutie binnen de autowereld

Zowaar, na Donkervoort en Spyker zal ons kikkerlandje een nieuwe aanwinst binnen de automotive wereld krijgen. Lightyear is een partij die ons in 2019 liet kennismaken met de lightyear one. Een auto die  nu een productiemodel heeft die dit jaar voor het eerst geleverd zal worden, de Lightyear Zero. De Lightyear Zero is een unieke EV met  op veel gebieden. Laten we deze revolutionaire EV eens beter bekijken!

Een revolutie binnen de zonne-energie

Wat direct opvalt is de lengte van de auto, hij is namelijk vijf meter en tien centimeter lang. Dit geeft de auto ruimte voor een gigantisch oppervlak aan zonnepanelen die in een speciale, gepatenteerde manier, dubbel gebogen in het dak zijn verwerkt. Deze vijf meter aan zonnepanelen zorgt ervoor dat de auto volgens Lightyear dagelijks 70 kilometer actieradius bij kan laden. Dit is indrukwekkend, andere auto’s die momenteel namelijk zonne-energie opslaan kunnen hierdoor wellicht hun infotainment systeem van stroom voorzien. Lightyear zegt zelfs dat je de auto in bepaalde zomermaanden niet hoeft op te laden, mits je geen belachelijke dagelijkse kilometers rijdt. Hiermee is Lightyear de eerste partij die het voor elkaar heeft gekregen om een productie auto op zonne-energie uit te brengen, een knap staaltje van de Nederlanders!

De lightyear zero en zijn unieke elektromotoren

Een andere revolutionaire toepassing binnen de Lightyear Zero zijn de elektromotoren die verwerkt zijn in de wielen. Een complexe toepassing waarbij je zou verwachten dat het ten kosten gaat van of rij comfort, of gewicht, toch? Nou nee. De Lightyear Zero heeft banden die niet veel zwaarder zijn dan die van een groot formaat SUV, indrukwekkend!

Ontwerp van de Lightyear one

Qua ontwerp is de Lightyear Zero niet een auto waar wij op de redactie erg warm van worden. Het is allemaal enorm functioneel. Het lange, aflopende dak heeft zijn ontwerp puur vanuit een functioneel oogpunt ontvangen, zowel de wielen als het interieur delen dit.  We missen passie, maar aangezien de Lightyear Zero in vele opzichten afwijkt van je reguliere auto, is dit wellicht nooit een leidende factor geweest.

De grote vraag is, willen consumenten wel meer dan twee ton betalen voor pure functionaliteit en innovatie? Het bedrijf realiseert zich zelf ook dat dit prijzig is, maar nieuwe innovatie is altijd prijzig in de eerste fase van de toepassing. Je bent een ware early adopter van deze technologie als je de auto koopt, en daar draait het om.

Als het aan ons ligt zouden we toch even wachten op de Lightyear Two, een auto die de Nederlandse producent rond 2025 wil leveren. De Lightyear Two is de Model 3 van Lightyear, een betaalbare variant die volgens Lightyear maar een magere 30.000 euro gaat kosten!

We zijn benieuwd wat jullie van de Lightyear Zero vinden! Laat het ons vooral weten in de reacties.

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x