Porsche 911

De Porsche 911 Sport Classic: een 1972 Carrera RS 2.7 in een modern jasje

Voor velen is de ‘ducktail’ spoiler, die we rond 1970 op de 911 zagen, één van de meest iconische ontwerpfeatures binnen de geschiedenis van de 911. Porsche kwam vorig jaar met de Targa 4S Heritage als een eerbertoon aan de modellen uit de jaren ‘50 en ’60. Toen al hoopten vele liefhebbers op een terugkeer van de befaamde eendenstaart. Nou, de vlag kan uit. Het is zo ver. de Duitse producent komt dit jaar met de Porsche 911 Sport Classic. Een waanzinnige rijsensatie in het gewenste iconische jasje.

 

Het ontwerp van de Porsche 911 Sport Classic

 

Het uiterlijk van de 911 Sport Classic komt je wellicht bekend voor. Goed gezien, kenner! Dit komt namelijk omdat de auto gebaseerd is op de bekende 1972 Carrera RS 2.7. Een onwijs vette wagen die naar onze mening één van de meest iconische ontwerpen heeft als het op de 911 aankomt. Het eerste wat in het oog springt, is de iconische ‘ducktail’ spoiler en wat past ‘ie perfect op de 992. We durven gerust te stellen dat deze spoiler wel echt de absolute eyecatcher is.

Porsche 911

Hiernaast zien we de klassieke ‘Fuch’-velgen terugkomen. Een velg die iedere 911-liefhebber direct herkent. Tegenwoordig zien we de ‘Carrera Designvelg’ als optie bij huidige modellen. Een velg die duidelijk gebaseerd is op het ‘Fuch’-ontwerp.

ducktail

In het interieur zien we ook een prachtig klassiek ontwerp terugkomen met moderne twists. Zo is er keuze uit twee tinten: zwart en cognac. Het midden van de stoelen heeft een iconisch geblokt patroon en dit is een mooi accent bij het Afrikaanse hout dat door het interieur heen wordt gebruikt.

Performance binnen de Sport Classic

 

Naast dat het een lust voor het oog is, is het ook een genot op de weg. De 911 Sport Classic is namelijk een handbak met achterwielaandrijving die beschikking heeft over 550 pk. Dit resulteert in een rappe 4,1 seconden naar de honderd. Dat zijn geen recordtijden, maar daar gaat het de mannen van Porsche ook helemaal niet om. Deze vierwieler brengt het authentieke, krachtige en ontembare gevoel over op de bestuurder. Een Porsche in hart en nieren, gemaakt voor een onvergetelijke, iconische en verslavende rijervaring. Dus niet voor de snelste lap-times.

 

Wat is dan het verschil tussen deze handgeschakelde Porsche 911’s en de moderne, veel voorkomende PDK Porsche 911’s? We leggen het uit; Waar een PDK 911 gericht is op records, lap times en andere baanbrekende prestaties, zijn deze handgeschakelde auto’s veel meer gericht op rijgenot. Veel Turbo rijders zullen de auto als ‘langzaam’ ervaren omdat het toch een wat minder geoliede machine is wat betreft acceleratie. De formule is simpel: rijervaring + 550 paardenkrachten + een handbak + achterwielaandrijving… We zijn geen wiskundigen, maar we weten zeker dat de uitkomst in de buurt van een permanente glimlach van oor tot oor komt.

Porsche 911

 

Verkrijgbaarheid

Toen Porsche vorig jaar met de Targa 4S Heritage kwam waren we positief verrast door het prijskaartje. Niet dat het nou een koopje is, maar deze klassieker voor een ruime 190.000,- was een mooie prijs in vergelijking met wat je gemiddeld kwijt bent voor een ‘reguliere’ Targa. De auto bleeft echter gelimiteerd op 992 exemplaren. De Porsche 911 Sport Classic is naar onze mening een nóg uniekere throwback, maar toch schrokken we wel lichtelijk van het prijskaartje dat aan de Sport Classic zal hangen… We spreken namelijk over een dikke 364.900,- Incl. BTW. Hiernaast zijn er dit jaar ook zo’n 250 extra exemplaren van de uitgave.

Al met al een enorm gave auto, maar wel stevig geprijsd! Wat vinden jullie van de Porsche 911 Sports Classic? Laat het ons in de reacties weten!

Porsche 911

Porsche 911

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x