300SL

De Mercedes 300SL, een icoon in de automotive geschiedenis

Veel mensen denken tot op heden dat het Lamborghini was die de omhoogslaande deuren populariseerde met de Countach, maar onze Duitse vrienden van Mercedes-Benz waren ze toch echt 20 jaar voor met de iconische 300SL. Er waren in die tijd wel prototypes die hier over beschikte, maar Mercedes was de eerste die meer dan 1000 exemplaren van een model met de ‘gullwing’ deuren produceerde. Maar de ‘gullwing’ deuren zijn niet het enige wat de 300SL zo uniek maakte, laten we dit iconische model eens beter bekijken.

De Mercedes 300SL ‘Gullwing’ en zijn opkomst

De 300SL was de logische reactie van Mercedes op de overwinningen van de Le Mans en de Carrera Panamericana in 1954. De markt in de VS was bruisend en er ontstond een vraag naar een ware Duitse sportwagen, Mercedes had het antwoord. De auto werd dan ook geïntroduceerd op de New York International Auto Show in 1954 samen met zijn kleine broertje, de 190SL. Dit was relatief uniek aangezien Mercedes zijn auto’s toch meestal in Europa introduceerde. De iconische 300SL Coupé ‘Gullwing’ had zoals al eerder naar voren kwam, voor het eerst het ‘Gullwing’ deur ontwerp, daarnaast was het de eerste productie auto die een directe benzine injectie had waardoor hij ook een van de snelste van zijn tijd was. Als je andere modellen uit deze tijd vergelijkt met de 300SL liep hij ver voor op ontwerp. Naast ontwerp kon je qua performance ook niet veel beter krijgen dan de 300SL. De auto had in die tijd al 215PK en tikte de honderd aan in zo’n 7 seconden.

De Mercedes 300SL Roadster

De 300SL ‘Gullwing’ werd 1400 maal geproduceerd voordat hij vervangen werd door zijn opvolger, de 300SL Roadster. Wat was het verschil? De ‘Gullwing’ had onder andere een nogal onvergefelijke achtervering, dit soort verbeteringen werden doorgevoerd in de 300SL Roadster en  de auto reed makkelijker als gevolg. Van de Roadster werden zo’n 1860 exemplaren geproduceerd. Toch was het Roadster model minder populair omdat het de iconische deuren verloor, maar naar onze mening is het nog steeds een rollend kunstwerk.

Mercedes 300SL Roadster

Een 300SL aanschaffen?

Tegenwoordig mag je redelijk gespaard hebben wil je zo’n prachtexemplaar bemachtigen, de auto’s hebben namelijk een constante stijgende lijn als het aankomt op het prijskaartje. Er zijn ‘Gullwing’ exemplaren die voor zo’n 7 a 9 miljoen werden verkocht, de Roadster ligt zoals verwacht wat lager qua prijs, maar reken erop minimaal een miljoen neer te leggen. Recentelijk werd de 300 SL SLR (1/2) voor een schokkende 143 miljoen dollar verkocht, maar naast het feit dat deze auto op de 300SL is gebaseerd, had hij een geheel andere motor.

Al met al zijn wij, net als vele anderen, enorme 300SL fans. Wat vinden jullie van het iconische model? Laat het ons weten in de reacties!

Mercedes 300SL

 

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x