De wielnaaf is een onderdeel waar nooit veel aan gedacht wordt. Het is namelijk zo’n onderdeel dat wel belangrijk is, maar waar van je het bestaan niet merkt. Als er iets mis is in de motor van je auto weet je dat gelijk, je hoort dan bijvoorbeeld een geluidje of misschien start de auto niet eens. Bij een defecte wielnaaf zijn de symptomen vaak niet zo duidelijk, en je weet ook niet of er iets mis als je de auto start. Problemen met de wielnaaf merk je alleen tijdens het rijden en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Stel je voor dat je op de snelweg rijdt, gaat remmen maar de remmen werken een stuk minder goed. Met zulke hoge snelheden bevind je je al snel in een gevaarlijke situatie voor jezelf en voor andere weggebruikers.

Wat doet een wielnaaf?

Een wielnaaf heeft twee functies. Allereerst om de banden vast te maken aan de auto. De banden van een auto zitten met moeren vast aan de wielnaaf. De wielnaaf heeft lagers waardoor deze vrijuit kan draaien. Een goede wielnaaf vermindert de wrijving waardoor je brandstofverbruik verbetert. De andere functie van een wielnaaf is om de remmen op te monteren. De remschijven van een auto worden vast gemaakt aan de wielnaaf, de schijf draait mee met het wiel en de naaf. Als je op het rempedaal drukt knijpen de remklauwen zich vast, de wrijving die dat veroorzaakt stopt de wielen.

Een kapot onderdeel

Dus, hoe kun je merken dat een wielnaaf kapot is? Er zijn een aantal duidelijke symptomen die wijzen op een kapotte wielnaaf:

1)     Slecht remmen. Zoals eerder gezegd is één van de symptomen van een kapotte wielnaaf het verlies van remprestaties. Dit verlies manifesteert zich vaak in dat je hard op het pedaal moet trappen om af te remmen en de remmen werken allen met tussenpozen.

2)     Sturen is moeilijker. Omdat de wielnaaf niet meer goed zijn werk doet zit de band niet meer goed vast aan de auto, dat zorgt voor een losser- en trager stuurgevoel. De kans is groot dat dit gevoel groter is bij sturen naar een bepaalde kant. Als dit het geval is, is de kans groot dat de wielnaaf stuk is.

3)     Het laatste symptoom van een kapotte wielnaaf is een vreemd zoemend geluid. Je hoort dat geluid omdat de wielnaven de wrijving tussen het wiel en de auto moeten minimaliseren, als hij dat werk niet meer goed kan doen is het mogelijk dat je een zoemend geluid hoort.

Vervanging

Als je een of meer van deze problemen ondervindt is het dus tijd om een wielnaaf te vervangen. Mocht je een relatief nieuwe auto rijden is de kans klein dat de naven kapot gaan en kun je er wel honderduizend kilometer mee rijden, daarna is het tijd om ze te vervangen. Die vervanging gaat relatief eenvoudig. Neem bijvoorbeeld een auto uit de Audi/ Volkswagen groep. Voor deze auto’s is bijvoorbeeld de wiellagerset van SKF een goede optie. Deze wiellagerset SKF wordt geleverd met ingebouwde ABS-sensor voor een aantal auto’s binnen deze groep. SKF maakt veel onderdelen voor veel verschilende auto’s en hebben een goede reputatie. De wiellagerset van SKF heeft ook een ingebouwde ABS sensor, dat betekent dat als je de naaf vervangt je anti blokkeer systeem blijft werken. Dat is natuurlijk goed voor de veiligheid.

Aan de slag

Nu je de correcte wielnaven hebt kun je aan de slag. Om bij de wielnaven te komen moet je allereerst je wielen verwijderen. Dit doe je door de wielmoeren los te draaien, vervolgens krik je de auto omhoog tot het krik punt. Op die manier haal je de band er veilig af en kan hij niet vallen. Als je de bang hebt verwijderd kun je de auto hoger op krikken. Je ziet nu de remklauwen en de remschijven, op dit punt is het wijs om de remassemblage te checken, als een remklauw slijt rem je slechter. Mocht dit het geval zijn moet je gelijk de remklauw vervangen. Na de remklauwen verwijder je ook de remschijf. Wederom is het handig om te checken of deze nog in goede staat is. Daarna kun je de wielnaaf verwijderen en vervangen. Omdat de naven gelijk slijten moet je deze altijd in paar vervangen. Als je dit alles hebt gedaan kun je de remmen en banden weer terug plaatsen. Zorg dat de wielen goed zijn uitgelijnd en check of de ABS werkt. Als je dit alles hebt gedaan kun je weer jaren vooruit met je nieuwe wielnaven.

 

Over de auteur

Gerelateerde berichten