MC20 Cielo

Maserati maakt keiharde comeback met de Maserati MC20 CIELO

Voor 2020 waren we Maserati eigenlijk een beetje vergeten. Het merk bracht tussen 2007 en 2010 de GranTurismo, Granturismo S en de GranCabrio uit. Dit werd gevolgd door 10 behoorlijk saaie jaren gevuld met releases van de niet-al-te-spannende Ghibli, Quattroporte en Levante. Maar, in 2020 kwam het merk dan eindelijk onder de spreekwoordelijke steen vandaan met plannen voor een auto waar wij petrol-heads weer enthousiast van werden: de MC20, ofwel de Maserati Corse 2020.

De MC20 is een 3.0 liter V6 die er 621 paardenkrachten en 730 newtonmeters aan trekkracht uitperst. Je kan je voorstellen dat ‘ie daarmee aardig uit de voeten kan. In slechts 2.9 luttele seconden zit je namelijk op de 100. Kortom, een perfecte bak als je in rap tempo je rijbewijs wil verliezen. De MC20 is de opvolger van zijn grote broer, de MC12, een iconische sportwagen die Maserati in die tijd weer in de schijnwerpers zou moeten zetten binnen de race wereld. Dat kregen de Italianen toch aardig voor elkaar met deze bolide. Wel een puntje van aandacht was de verwijderbare hard-top. Dit was namelijk uiterst onhandig aangezien je de hard-top niet eens mee kon nemen tijdens een ritje. Tsja…

 

MC20 Cielo, de Spyder van Maserati

Twee jaar na de release van de MC20 ging Maserati toch in op dit gemis en afgelopen mei zagen we voor het eerst de Cielo variant van het model. Een Spyder met een volledig glazen hard-top. De hard-top van de Cielo is van Elektrochroom glas. Dit is glas dat je met simpele druk op de knop van tint kan laten veranderen om een blinderend effect te krijgen. Dit is een feature die volgens Maserati zelf de first-of-its-kind is binnen de autobranche.

Zo’n Cielo uitvoering komt niet zonder consequenties op het gebied van gewicht en dit is niet iets nieuws. Dit is eigenlijk wat we bij de meeste hard-top varianten van sportwagens zien. De Cielo-uitvoering heeft een extra gewicht van 65 kilo. Dit is een behoorlijke gewichtstoename, maar wat krijgt de Cielo er een vet uiterlijk voor terug. Voor ons is afweging snel gemaakt en we nemen die extra kilo’s voor lief. Dan maar een uurtje langer in de sportschool… Per jaar.

MC20 Cielo

Hoeveel huizen moet je links laten liggen voor een Cielo?

De originele Maserati MC20 had een prijs van zo’n 232.000,- euro. Hier mag je bijna een ton bij op tellen, wil je de Cielo variant van de MC20 bemachtigen. Deze komt namelijk met een hartverzakkend prijskaartje van 322.634,- euro. Deze prijs van de Maserati MC20  ligt net onder de vanaf prijs van de F8 Spider. Mocht de Cielo nou niet exclusief genoeg voor je zijn? Dan is de PrimaSerie launch-edition wellicht de uitvoering voor jou, deze launch-editie komt met gouden accenten, speciale banden en velgen en natuurlijk een PrimaSerie bedrukking in de hoofdsteun zodat het toch net even duidelijk is voor de bijrijder dat het niet gaat om een reguliere Cielo.

Wat is jouw eerste indruk van de nieuwe Cielo? Laat het ons weten in de reacties!

MC20 Cielo

 

 

 

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x