C43 AMG

De nieuwe C43 AMG is er een om naar uit te kijken

In 2021 zag de W206 voor het eerst het levenslicht. Hiermee was de vijfde generatie C-klasse een feit. Door deze razend succesvolle en populaire voorganger verwacht je dat er al een bruut model uitgebracht zou zijn, maar tot op heden hebben we eigenlijk alleen de ‘degelijke’ varianten van de nieuwe C-klasse generatie gezien. Hier komt echter verandering in: de nieuwe C63 zal eind dit jaar onthuld worden en volgend jaar verkrijgbaar zijn. Een heerlijke vierwieler, dat zeker! Maar, waar we nu écht oren naar hebben is de C43 AMG. De allereerste AMG binnen de vijfde generatie, die eind dit jaar uitkomt. De C43 heeft dan wel een downgrade, als je kijkt naar de hoeveelheid cilinders, maar dit gaat gelukkig niet gepaard met een afname in PK’s!

 

C43 AMG met Formule 1 technologie.

 

De 2023 C43 AMG heeft een nieuwe aandrijflijn die ook is terug te vinden onder de SL43 AMG. Hiernaast zien we dat de deze machtige machine van de Duitse autofabrikant beschikt over een nieuwe 2.0-liter Inline-vier. Een hagelnieuwe viercilinder motor in het model. Hoewel velen denken dat dit een downgrade is op de zescilinder motor, waar zijn voorganger mee uitgerust was, is dit niet geheel het geval. De nieuwe Inline-vier produceert namelijk maar liefst 402 paardenkrachten waarmee de C in 4.6 seconden op de honderd zit en maximaal 265km/u haalt.

Ook heeft de C43 een motor met een turbocompressor die is voorzien van een elektromotor. Iets wat we terugzien bij de 1.6 liter 6-cilinder F1 motor. Dit zorgt voor minder turbovertraging en een directe acceleratierespons. Wedstrijdjes bij het stoplicht zijn dus kat in ’t bakkie.

 

Ook heeft het model NANOSLIDE-technologie. Ook dit is iets wat binnen koningsklasse van de autosport wordt gebruikt. NANOSLIDE zorgt voor nóg indrukwekkendere performance in de bolide, door extreem lage wrijving tussen de zuigers en de bore-liner mogelijk te maken.  Zo wordt zowel de efficiëntie als de slijtvastheid verhoogd.

C43 AMG

Een S-klasse die net te lang in de was heeft gezeten

 

Veel kenners en liefhebbers vinden dat de W206 nog meer lijkt op een gekrompen S-klasse. Naast het uiterlijk van de nieuwe generatie zijn er ook andere details die daaraan bijdragen. Check bijvoorbeeld de extra agressieve look op de grill van de auto of de nieuwe 20-inch AMG-velgen die zowel sportief als modern ogen. Hiernaast heb je natuurlijk de ‘quad tipped’-uitlaten en een diffuser die verticaal gelijnd is waarmee ‘ie een lekkere agressieve indruk achterlaat.

 

Ook binnen in de C-klasse is alles net wat strakker. Het AMG-stuur is iets wat wij op de redactie nog lastig vonden, maar het heeft vooral even tijd nodig. Hiernaast is het scherm enorm gaaf gedaan. Hiermee kunnen we dan eindelijk afscheid nemen van die getapete iPad in het interieur. Deze heeft namelijk plaats gemaakt voor een scherm dat uit de lijnen van het middenconsole verschijnt. Een knap staaltje design door de Duitse producent. Daarnaast komen er natuurlijk bepaalde andere elementen terug die je echt verwacht binnen een AMG-interieur, zoals de rode stiksels, alcantara leer en de bekende rode riemen.

 

Al met al een enorm indrukwekkende eerste AMG binnen de vijfde generatie C-klasse. De prijs is nog onbekend, al verwachten we geen meevallertje. Verzin dus maar alvast wat overtuigende argumenten voor je partner en laat deze ook vooral achter in de comments hieronder. Zo helpen we elkaar toch?c43 amg

c43 amg

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x