Dat de auto over een distributieriem beschikt, dat wist je misschien wel. De vraag is alleen hoe deze werkt. Zo wil je bijvoorbeeld weten hoe deze een rol heeft in de auto. Ook wil je wel weten hoelang deze meegaat. Hoe kan je deze zelf goed vervangen? Het zijn stuk voor stuk punten die belangrijk zijn om te weten. Dat staat ook los van het soort auto waarin je rijdt. Op deze plek kan je er meer over leren. Zo wordt het een stuk gemakkelijker om de elementen te begrijpen en ermee aan de slag te gaan.
Wat is de distributieriem?
Om te beginnen is het goed om de distributieriem zelf eens te bekijken. Het is een riem met tanden. Deze wordt tegenwoordig gebruikt in verbrandingsmotoren. Het brengt energie over van de krukas naar de nokkenas. Wanneer er meerdere nokkenassen in de motor zitten, dan kan dit allemaal met dezelfde riem worden aangestuurd. De nokkenassen zorgen voor het openen van de kleppen op de cilinderkoppen. De juiste distributieriem speelt dus een goede rol in de gehele keten. Daarom is het ook van waarde om altijd het oog op de staat van de riem te houden. Deze moet namelijk wel op elk moment altijd in goede staat zijn.
Zorgen dat alles werkt
Het is belangrijk om de distributieriem goed in de gaten te houden. Die zorgt er mede ook voor dat alles naar behoren blijft werken. Al kan het wel zo zijn dat de riem die in de auto zit na enige tijd gaat slijten. Vervangen is dan de beste optie. Een set distributieriem met een waterpomp Gates is geschikt voor elke soort auto. Het is fijn wanneer je niet hoeft te kijken naar de verschillende modellen voor verschillende soorten auto’s. Het is altijd beter wanneer zaken gemakkelijk zijn en snel te verzorgen zijn. Zeker als het gaat om vervanging zodat de auto naar behoren blijft werken.
Niet voor elke auto
Een belangrijk punt van aandacht is dat de distributieriem niet in elke auto terug te vinden is. Er zijn ook alternatieve opties. Sommige fabrikanten maken hier gebruik van. Een voorbeeld daarvan is de ketting. Een ander voorbeeld is het toepassen van tandwielen. Deze methoden kunnen wat steviger en sterker zijn. Aan de andere kant maakt de riem veel minder geluid en is minder onderhoud nodig. Er zijn dus punten die in het voordeel van alle verschillende opties spreken. Dit hangt echter vooral van het merk en model auto af en minder van andere zaken.
Leren een distributieriem te vervangen
Omdat de distributieriem ook teer kan zijn, is het leren vervangen ervan een belangrijke zaak. Slijtage komt door het vele gebruik nu eenmaal voor. Daardoor breekt deze en kan er verdere schade in de auto ontstaan. Kijk alles regelmatig na en leer hoe de riem snel uitgewisseld wordt. Bedenk daarbij dat dit na 60.000 kilometer al aan de orde kan zijn. Dit hoeft niet altijd, maar wees er wel tijdig bij. Het is slimmer om vroeg te zijn met vervangen, dan te laat. Zeker bij veel en intensief gebruik is dit aan de orde. Zit je veel op de weg? Pak dan ook eerder de riem aan. Het is een zekerheid dat de auto dan in de beste staat blijft.