Dakar

Dakar Rally in volle gang: alles wat je moet weten over deze unieke woestijnrally

Kilometers zand, uitgestrekte vlakten en gigantische hoogteverschillen worden bestormd door honderden quads, motoren, auto’s en vrachtwagens. Het recept voor een jaarlijks spektakel van ongekende proporties. We hebben het natuurlijk over de Dakar Rally. Maar, hoe werkt die befaamde race nou eigenlijk? We vertellen je alles wat je moet weten.

Geschiedenis

Ja, echt, we gaan beginnen met een stukje geschiedenis. Maar ditmaal geen beeldenstorm of verzuiling in de les. Wij gaan het alleen hebben over de zaken die er echt toe doen in het leven. Juist, racen! De Dakar ontleent zijn naam aan de oorspronkelijke finishplaats van de rally. Sinds 2009 is de Senegalese hoofdstad niet meer de eindbestemming. Toch zijn we de race zo blijven noemen. Van 2009 tot 2019 verhuisde het hele circus overzees naar Zuid-Amerika en in 2020 mocht Saudi-Arabië in Azië voor het eerst als decor dienen van de Dakar. Dat is blijkbaar goed bevallen, want ook dit jaar bestormen de coureurs de ongerepte natuur van het land. Al moet daar wel bij vermeld worden dat het de bedoeling was om het event plaats te laten vinden in drie landen. Maar ja, ome Co dacht daar anders over. Dat ging dus niet door in verband met de maatregelen.

Hoe het werkt

Genoeg geouwehoerd over de geschiedenis. De Dakar is namelijk op dit moment bezig. Van 1 januari tot 14 januari moeten zo’n 500 deelnemers, verdeeld over 300 off-road voertuigen een ruime achtduizend kilometer afleggen. Doorzakken met een nieuwjaarsfeestje zat er dus niet in voor Tim en Tom Coronel. Dakar onderscheidt zich van andere rally’s door één belangrijke regel. De deelnemers mogen geen moderne apparatuur gebruiken om te navigeren. Dat betekent dus dat ze zich een weg banen door de woestenij met behulp van een kompas, natuurlijke aanwijzingen zoals de zon en slechts enkele waypoints. Die waypoints geven aan welke richting de deelnemers in moeten gaan en zijn dus essentieel om te vinden. De rally is een ware uitputtingsslag voor de deelnemers en voor de auto. Je kan je voorstellen dat de twee- of vierwielers wel wat meer aankunnen dan de Toyota Aygo van je schoonmoeder, maar zelfs deze auto’s behoeven weleens een reparatie. Tijdens de race mogen echter alleen de coureur en copiloot aan het voertuig sleutelen. De meegereisde monteurs mogen alleen op de tussenstops, ook wel het bivak genoemd, hun handen vuil maken.

De Dakar winnen

Nu effe ter zake, hoe win je dat wedstrijdje dan? Nou, laten we vooropstellen dat een groot deel van de deelnemers de eindstreep niet eens haalt. Laat staan dat ze aan winnen kunnen denken. Om te winnen moeten ze kortgezegd zo snel mogelijk van A naar B rijden. Dat moet wel iets worden genuanceerd. Het is niet dat het klokje gaat lopen op dag 1 en op dag 14 pas stopt. De tijd wordt enkel gemeten op specifieke delen van de route. In totaal bekleden deze ‘special stages’ zo’n twee-derde van het parcours. Het overige deel bestaat uit verbindingen tussen deze etappes en worden over het algemeen over de openbare weg afgelegd. Om te winnen moet je dus op de getimede onderdelen zo snel mogelijk zijn en je moet je wagen niet aan gort rijden. Een kind kan de was doen, toch?

Er zijn nog véél meer regeltjes en zaken waar je rekening mee moet houden. Maar, als je de sport gaat volgen zal je al snel kennis maken met alle haken en ogen. Geloof ons, het is zeker de moeite waard. Check bijvoorbeeld eens deze ubervette highlights van 2020. Ben je benieuwd hoe het er nu voor staat? Dan kan je hier de laatste uitslagen bekijken.