Lotus Eletre

Lotus introduceert de Eletre en opent daarmee het EV hoofdstuk

Vorig jaar zagen we Lotus een geheel andere kant opgaan. We gingen van de ietwat pocket-sized, betaalbare en vooral rappe sportwagens naar een toch iets wat serieuzere line-up. Het begon vorig jaar met de release van de Evija: de nieuwe hypercar van Lotus. Weinig mensen hebben hiervan kunnen genieten want het model ging namelijk voor meer dan twee miljoen euro over de toonbank. Dit jaar brachten de Engelsen de Emira uit, een serieuze supercar die toch echt wel even wat anders was dan wat we kenden van het merk. En dan nu de Lotus Eletre… een geheel nieuwe stap voor Lotus. De eerste SUV afkomstig van de Britse sportwagenfabrikant en daarmee ook de eerste auto die eigenlijk volledig van de slogan ‘Simplify, then add lightness’ afwijkt.

De transformatie van Lotus

Lotus wil vooral één ding uitstralen met de nieuwe line-up én vooral met de Eletre: Vooruitstrevendheid. Het gebloemde automerk wil daarmee een voorsprong creëren binnen de nieuwe EV-scene. Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat we dit van een autoproducent gehoord hebben. Maar, we moeten zeggen dat Lotus voor hun eerste EV-auto toch wel iets indrukwekkends neerzet. De Eletre is een heus plaatje en op het gebied van ontwerp zijn er ook veel interessante highlights. Zo gaat Lotus voor een poreus ontwerp, ofwel, de auto is geheel gebouwd op het goed laten doorstromen van lucht. De lucht intakes zitten namelijk over de gehele voorkant en het is erg indrukwekkend hoe ze dit allemaal hebben weten te verwerken. Hiernaast zijn er talloze onderdelen die je van carbon kan voorzien. Tot slot is de Eletre tentoongesteld op flinke 23 inch velgen. Dit oogt toch wel behoorlijk vet hoor.

De Lotus Eletre: Zwaar maar snel

De Eletre is een SUV van 5,10 meter lang. De hoogte valt heel erg mee, als je bedenkt dat Wesley Sneijder (1,70 meter) zo’n zeven centimeter boven de vierwieler uitstijgt. Door de ietwat vreemde afmetingen voor een SUV, creëert Lotus een unieke look. Toch laat de wagen de weegschaal flink uitslaan en noteert ‘ie grofweg twee ton. Maar, al heeft de Eletre een tikkeltje overgewicht, de prestaties hebben er niet onder te lijden. Hij tikt namelijk toch écht de honderd aan in twee tot drie seconden! Los van het feit dat de Eletre met een rap tempo de parkeerplaats verlaat, hoeft hij daar ook niet lang te staan voor het laden. De auto heeft een bereik van zo’n zeshonderd kilometer en in twintig minuten heb je een rijbereik van vierhonderd kilometer bijgeladen. Snelladen is ook zo’n punt waar Lotus voor wil liggen binnen de EV-branche. Tsja, dan begint het zelfs bij de grootste petrol-heads te kriebelen.

0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x