De Porsche GT4 RS weet alle zintuigen te prikkelen

Zoals de titel al zegt; de Porsche GT4 RS is een ware sensatie voor alle zintuigen. Een bruut circuit monster dat eventueel ook gebruikt kan worden voor een snelle dagelijkse boodschap. Wat maakt de GT4 RS zo sensationeel? Laten we eens beter kijken naar de details en het op een rijtje zetten.

De Porsche GT4 RS heeft de motor van zijn grote broer, de GT3, overgenomen. Dit houdt in dat de auto een zescilinder heeft die maar liefst 500 paardenkrachten uit weet te persen. Veel mensen maken zich zorgen dat dit resulteert in een kleiner verschil tussen de twee modellen, maar minder kan waar zijn. De GT4 RS is namelijk met deze motor is een briljant stuk speelgoed. De middenmoter zorgt voor een geheel ander gevoel dan de GT3. Hiernaast is de GT4 RS áltijd het kleine broertje. Dit zie je in de performancestatistieken en ook in de optimalisatie van de auto. Toch gaat de GT4 RS met een rappe 3,4 seconden naar de honderd, en in de PDK variant gebeurt dit in een luttele 3,9 seconden. Maar, het gaat bij de GT4 RS wellicht helemaal niet om statistieken en snelle 0-100 tijden. De rij ervaring en het geluid is wat deze auto werkelijk magisch maakt. Het is een echte pocket rocket.

De GT4 RS, een muziek instrument op zich

Het geluid van de GT4 RS is eigenlijk het hoogtepunt van de ervaring als we de experts moeten geloven. Wij hebben het zelf namelijk helaas nog niet mogen ervaren. Normaal komt het geluid natuurlijk voornamelijk uit het uitlaatsysteem van de auto en dit kan voor leuk lawaai en geknetter zorgen. Je hebt echter altijd het idee dat de mensen die buiten staan het geluid meer ervaren dan jij zelf. Maar met de GT4 RS is dit zeer zeker niet het geval. De GT4 RS laat het motorgeluid namelijk binnen in de cabine waardoor je het als geen andere auto ervaart. Het is zelf zo dat je de schappelijke buurman of buurvrouw uit kan hangen en je uitlaten kan dempen terwijl je binnen in de cabine de volle ervaring krijgt.
De GT4 RS gaat tot wel 9000 toeren. Dit voegt veel toe aan het de symfonie uit de motor aangezien het rond deze toeren een verslavend en magisch geluid genereert.

Het oog wil ook wat

Het uiterlijk kan in een woord beschreven worden en dat is bruut. De GT4 heeft gigantisch veel air intakes, carbon en andere snufjes die hem zijn agressieve looks geven. Persoonlijk zijn we niet ’s werelds grootste fan van de 718 modellen maar wat is dit een brute uitvoering. De klassieke zwaanhals spoiler van de GT3 is wederom toegevoegd als de kers op de taart. En wil je het dan nog een stapje verder nemen? Dan kan je altijd voor het Weissach pakket gaan, nog meer carbon, nog meer bestickering en je krijgt de optie om de magnesium velgen te nemen, die weer 10KG in gewicht besparen en een gave blauwe gloed afgeven.

 

Al met al zijn we enorm enthousiast over de richting die Porsche met de GT4 RS opgaat, het heeft aan de ene kant veel details als de motor van de GT3, maar het is toch echt een compleet unieke auto, en als we het zo moeten horen, ook een compleet unieke ervaring. Wat vinden jullie van de GT4 RS?

 

0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x