Samenhang tussen oliepomp en de olieradiator en hoe het motorsmering- en koelproces geoptimaliseerd kan worden

De bewegende onderdelen van een auto moeten constant gesmeerd worden om slijtage en uitval te voorkomen. Als de smering onvoldoende is, kan dit grote gevolgen hebben voor de werking van de auto. Onvoldoende smering kan herkend worden doordat de auto meer geluid maakt tijdens het rijden. Doordat er veel wrijving ontstaat, zullen de onderdelen ook sneller slijten. Hetgeen uiteindelijk tot hoge reparatiekosten kan leiden. Daarom is het belangrijk dat het smeersysteem van de auto optimaal werkt. 

Maar hoe werkt dit precies? En waarom spelen zowel de oliepomp als de olieradiator hier een belangrijke rol in? Wat kan je zelf doen om het motorsmering- en koelproces te optimaliseren? In dit artikel vind je alles wat je moet weten. 

Foto van de oliepomp afkomstig van autodoc.nl

De functie van de oliepomp en oliekoeler

De oliepomp is van levensbelang voor de motor. Als de oliepomp niet goed werkt, valt de oliedruk weg en kan er grote inwendige schade ontstaan. De oliepomp is verantwoordelijk voor het rondpompen van de olie. De olie komt hierbij zowel in het motorblok als het oliefilter terecht. 

Daarnaast speelt ook de oliekoeler een belangrijke rol in dit proces. Autodoc.nl legde het belang van een oliekoeler in een auto uit. Deze zorgt er namelijk voor – zoals de naam stiekem al doet vermoeden – dat de olie in het blok niet te warm wordt. Dit zorgt ervoor dat de temperatuur van de motor in balans blijft. Als de olie tussen de bewegende onderdelen van de motor te warm wordt, dan kunnen er scheuren ontstaan. Dit leidt op de lange termijn tot zeer ernstige motorschade. Met alle gevolgen van dien. Als motorolie niet goed gekoeld wordt, zal dit bovendien ook sneller verouderen en dus minder goed zijn rol kunnen vervullen binnen het motorsmering- en koelproces. 

Wat betekent een goed werkende oliepomp en oliekoeler voor de prestaties van de motor? 

Zonder een goed werkende oliepomp en oliekoeler is het onmogelijk voor de motor om optimaal te presteren. Niet alleen omdat er dan te veel wrijving ontstaat tussen de bewegende onderdelen, maar ook omdat de olie dan niet op alle plekken terechtkomt. Hierdoor kan er enorme schade ontstaan binnen de motor. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de olie dan simpelweg te heet wordt en er scheuren kunnen ontstaan in de leidingen. 

Een goed werkende oliepomp en oliekoeler zijn dan ook van levensbelang voor het behoud van de motor en de algehele prestaties van de auto. Je kunt simpelweg niet zonder. Daarom is het belangrijk dat de werking van deze essentiële onderdelen regelmatig gecontroleerd wordt en dat er zo spoedig mogelijk wordt ingegrepen bij mankementen aan het systeem. 

Technische oplossingen voor verdere optimalisatie van het motorsmering- en koelproces 

Nationalerijschool.nl vertelde interessante weetjes over de automotor die kunnen bijdragen aan verdere optimalisatie. Het is hierbij vooral belangrijk dat de oliepomp goed werkt en dat de olie niet te warm wordt. Hier moeten de juiste onderdelen voor worden gebruikt. 

Het is bovenal belangrijk dat de auto op periodieke basis wordt gecontroleerd en dat met name deze essentiële onderdelen goed onderhouden en – indien nodig – vervangen worden. Hier mag niet te lang mee worden gewacht. Als je te lang blijft doorrijden met een slecht-functionerende oliepomp en oliekoeler, dan kan dit tot grote inwendige schade leiden en dit is niet altijd meer te herstellen zonder enorme kosten te maken. 

Houd er rekening mee dat het smeersysteem van de auto aan verschillende eisen moet voldoen. Daarom is het aan te bevelen om dit door een deskundige te laten bekijken. Neem niet het heft in eigen hand als je hier zelf nauwelijks ervaring mee hebt. Zo weet je zeker dat het op de juiste manier wordt gedaan. 

 

0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x