Lotus

Aan alles komt een eind: Lotus Elise, Exige en Evora uit de productie

Bij het lezen van deze titel zal menig autoliefhebber een traantje weg moeten pinken. Deze iconische Britse vierwielers zijn zeer geliefd onder iedereen die Lotus een warm hart toedraagt. Toch heeft de fabrikant besloten een nieuwe weg in te slaan en daar horen deze drie paradepaardjes niet meer bij. RIP!

Lotus Elise 

1996 was een schitterend jaar. We horen je al denken aan de 7e plek van het Nederlands ijshockeyteam op het eindtoernooi voor B-landen (hoera!), maar niet alleen daarom. In dit jaar werd namelijk ook de Lotus Elise geboren en dat was pas echt reden voor een feestje. Dit model heeft naar alle waarschijnlijkheid de mannen van Lotus van een ondergang gered, want zo goed ging het daar niet met de cijfers. De Elise bracht met haar uitstekende en geprezen weggedrag weer genoeg geld in het laatje. De wagen, die qua omvang niet heel veel boven een Go-kart uitkwam had maar 120 trappelende paarden nodig om tot hoge snelheden te komen. Zeer geloofwaardig als je bedenkt dat de vierwieler niet veel meer dan 725 kilogram weegt. Voor de beeldvorming; dat staat ongeveer gelijk aan 6,1x Rico Verhoeven of één keer die chick van de Plus-reclames.

Lotus Exige

Vier jaar later was daar de geboorte van een broertje. Dit model van Lotus was iets beter bestendig tegen het gure Britse weer én was net iets sneller en beter dan zijn voorganger. Qua looks is ‘ie, afgezien van het dichte dak, niet heel veel anders dan de Elise. Beide modellen zijn door de jaren heen wel iets aangepast, maar bleven altijd dicht bij de oorsprong. Een beetje extra vermogen hier, wat mooie moderne lijnen daar en ze zijn weer good-to-go. Tot vandaag dus, want nu wordt ‘ie niet meer geüpdatet of gemaakt. Maar man, man, man, hiervan glij je toch van je stoel?

Lotus Evora

Het was pas acht jaar later dat papa en mama Lotus weer tot een nieuwe liefdesbaby kwamen. In 2008 opende de Lotus Evora voor het eerst haar ogen. Een toegankelijker model voor het grote publiek en wat minder bruut dan haar oudere broer en zus. Maar niet minder leuk om in te rijden. Een prima Lotus, maar wat ons betreft niet de mooiste van de drie. Achja, op ieder potje past een deksel en uiterlijk is ook niet alles. Ze mag er in ieder geval wel zijn.

Dit was het dan

Aan al het moois komt een eind. Zoals een wijs man ooit zei: ‘Dat is ’t einde, dat doet de deur dicht. Daar zijn geen woorden voor, ja, dat is tralalalalalala’. Wij konden het niet beter verwoorden. Gelukkig kunnen we nog een tijdje vooruit met de bestaande exemplaren. Tijd voor een nieuw hoofdstuk van de Engelse pioniers.